U bent hier
Zone 30 en ANPR in Rumst: An Inconvenient Truth
“Mobiliteit zal een verkiezingsthema worden op 13 oktober.”, las ik eergisteren op de website van VRT NWS. Ook in Rumst bepalen mobiliteitsthema’s de verkiezingen. In 2018 stond de al-dan-niet doortrekking van de Expresweg met stip op één. Zes jaar later lijkt dat thema – hoewel die er helaas nog steeds niet ligt – wat langs rechts voorbijgestoken door de invoering van zone 30 en de opstart van de trajectcontroles. Een beslissing die in oktober 2021 door alle partijen unaniem werd goedgekeurd. U leest het goed: ook door diegenen die nu luidkeels het tegenovergestelde roepen. Een moedige beslissing van 25 gemeenteraadsleden, in het belang van leefbaarheid en verkeersveiligheid. En dus niet om de gemeentekas te vullen. Althans niet in Rumst. Hoezo dan?
Geen GAS, geen cent in de kas
Trajectcontroles, opgezet door de gemeente, kan je sinds enkele jaren laten handhaven via Gemeentelijke Administratie Sancties, kortweg GAS-boetes, een afwijking op het principe dat snelheidsovertredingen via proces-verbaal en het Parket worden afgehandeld. Voor armlastige gemeenten is dat systeem interessant, want dat brengt natuurlijk wat extra inkomsten in het laatje. Het heeft echter ook twee, serieuze risico’s. Ten eerste, dat buitenlandse chauffeurs niet beboet worden. In tegenstelling tot het Parket heeft een gemeente immers veel minder mogelijkheden én connecties om buitenlanders effectief te laten betalen bij betwistingen. Idem voor leasingwagens, het tweede risico, waarbij het Parket de leasingmaatschappij kan dwingen om de chauffeur kenbaar te maken terwijl dat voor een GAS-ambtenaar “in the end” eigenlijk niet kan.
Om al die redenen – want in Rumst willen we a priori leefbare straten – werken we momenteel dus niet met GAS. En nog minder met een externe firma die voor ons de GAS-boetes incasseert.
Waze wijst de weg
Een zone 30 rond de scholen stelt allicht niemand meer in vraag. Prima, want dat is ook – en al heel lang – gewoonweg verplicht. Dus bouwden gemeenten ook consequent zones 30 rond de schoolpoort. Eens er voorbij, is het probleem van de zwakke weggebruiker immers een pak kleiner. Of is het “was”?
Want de realiteit is doorheen de jaren wel wat veranderd. “Dankzij” apps zoals Waze krijgen alle dorpskernen vandaag de dag immers meer sluipverkeer te slikken. Iedereen wil zo snel als mogelijk zijn waar hij moet zijn en bestaande verkeersassen zijn ofwel verzadigd, ofwel niet beschikbaar (de expressweg, weet u nog?).
Wat schiet er dan nog over? De dorpskernen natuurlijk. Alle snelle wegen leiden tegenwoordig langs de dorpskernen: tegen 50 km/u via veldwegen en smalle straten, langs de kerktoren richting punt van bestemming. Dat die wegen niet uitgerust zijn om zoveel verkeer tegen zo’n snelheden te slikken: daar denk je op dat moment niet bij na. Ik ook niet trouwens: Waze wijst de weg. En die ene toevallige fietser, wandelaar of cafégast die op het terras van zijn pint mét fijn stof geniet: die zal er toch niet van wakker liggen zeker?
Welnu, dan kan je als gemeente twee dingen doen: ofwel wacht je wederom op die Vlaamse overheid die al die noodzakelijke verbindingswegen zal aanleggen en steek je intussen je kop in het zand. Ofwel doe je als gemeente al wél iets. De doorstroming onmogelijk maken, kan niet. Willen we ook niet. Maar de doorstroming wat minder faciliteren en tegelijkertijd het nog aangenaam maken voor alle, andere weggebruikers en inwoners van de dorpskern. Wie kan daar nu tegen zijn?
Enter de zone 30 en de trajectcontroles. Ik geef toe: frustrerend als automobilist op momenten dat het terras toe is en alle kinderen in bed liggen. Maar wel duidelijk, zowel in lengte (geen mikmak aan snelheidsregimes), in tijd als in snelheid. Geen verrassingen dus op vlak van boetes voor mij. En die 35 seconden die ik er langer over doe door aan 30 km/u te rijden i.p.v. 50 km/u is het mij wel waard. Zeker als ik morgen een pint drink op één van die terrassen of mijn kinderen de baan opstuur naar de judoschool. Een school die pas opengaat na de schoolspits. Ben ik blij dat men dan nog 30 km/u rijdt als ze ’s avonds de straat terug moeten oversteken om naar huis te komen.