43 extra parkeerplaatsen en aanleg groen binnengebied gaan van start in Nieuwstraat

Op 11 oktober 2023, over deze onderwerpen: Openbare werken, Parkeerbeleid

Maandag 16 oktober gaan de werken van start voor de aanleg van 43 extra parkeerplaatsen, wadi’s en een wandelweg doorheen het binnengebied aan de Nieuwstraat in deelgemeente Terhagen. Als alles volgens planning verloopt, is de groepsparking en de toegangsweg aan de woningen tegen eind november klaar. Daarna volgen de wadi’s en de wandelweg. Ook de voet- en fietsoversteek aan de Oude Baan en het voetpad van in de Nieuwstraat worden mee vernieuwd.

De private verkaveling Klinkaert verliep in fases. Toen de woningen aan de Steenbakkerijstraat klaar waren, werd deze straat vernieuwd. Het werd een voorbeeldproject, waarbij enkel noodzakelijke verharding werd aangelegd en de vele beplanting dit woonerf een prachtig uitzicht geeft.

Nu de meergezinswoningen gebouwd zijn, kwam de werfzone vooraan de 8 huizen van het binnengebied vrij, waardoor de aannemer van de gemeente nu de toegangsweg en de groepsparking kan aanleggen. “We vroegen de aannemer om te starten met de toegangsweg voor de 8 woningen en de groepsparking, omdat we weten dat er een grote parkeerdruk is in de buurt en het is ook logisch dat de bewoners een mooie aanleg rond hun woning willen. Nu de werfzone voor de appartementen leeg is, kunnen we starten aan de 43 bijkomende parkeerplaatsen, stelt schepen voor openbare werken, Geert Antonio (N-VA).

Als alles volgens planning verloopt, is deze toegangsweg en de groepsparking tegen eind november aangelegd. Daarna worden de wadi’s gegraven. Dit zijn lager gelegen zones die overtollig hemelwater tijdelijk kunnen bufferen bij hevige regenval. Ook de wandel- en fietsverbinding doorheen het binnengebied zal voor nieuwjaar worden aangelegd. “We vonden het ook belangrijk dat de voet- en fietsoversteek in de Oude Baan opstelstroken krijgt, waardoor aankomende voetgangers en fietsers beter zichtbaar zullen zijn. Ook het oude voetpad in de Nieuwstraat, aan de voorzijde van de meergezinswoningen, wordt vernieuwd. Dit zal in de eerste weken van januari gebeuren.” “Uiteraard is deze planning afhankelijk van de weersomstandigheden. Maar als alles vlot verloopt, hebben we voor de feestdagen een nieuwe groepsparking met 43 extra plaatsen en een mooie wandelweg doorheen het binnengebied. In het voorjaar worden door onze groendienst bijenvriendelijke bomen en planten aangeplant, er komt ook een openbare laadpaal voor elektrische wagens en natuurlijke speelelementen”, besluit schepen Antonio.