Verkeersveiligheid aan supermarkt Jumbo kan beter

Op 23 november 2023, over deze onderwerpen: Verkeersveiligheid

Meerderheidsraadslid Bram Van Keer (N-VA) dringt er bij het het gemeentebestuur op aan om in gesprek te gaan met supermarkt Jumbo om de verkeerssituatie rondom het filiaal aan de Tuinwijk te verbeteren. Waarom? Omdat de huidige bevoorrading met lange vrachtwagens de verkeersveiligheid in het gedrang brengt. Het parkeerterrein is namelijk niet geschikt om vrachtwagens van zulke omvang te ontvangen.

Een jaar na de opening van het vernieuwde Jumbo-filiaal valt op dat de bevoorrading niet altijd vlekkeloos verloopt. Grote en frequente leveringen, soms zelfs tijdens drukke spitsuren, zorgen voor verkeersproblemen op het private parkeerterrein: de inrichting van het terrein leidt tot problemen, waaronder het blokkeren van de inrit door vrachtwagens, belemmerde toegang voor klanten en verminderde zichtbaarheid voor zwakke weggebruikers. Hij stelt voor om in overleg te gaan met de supermarkt over mogelijke aanpassingen aan hun toegangspoort.

Raadslid Bram Van Keer benadrukt de gevaarlijke situaties die ontstaan door achteruitrijdende vrachtwagens, met een beschadigde verkeerspaal als tastbaar bewijs. Mobiliteitsschepen Geert Antonio (N-VA) belooft actie te ondernemen. Hij erkent de bezorgdheid en wijst op de eerdere aanpassingen die Jumbo heeft doorgevoerd na meldingen van buurtbewoners, zoals het beperken van nachtelijke leveringen.

Het gemeentebestuur toont daarmee bereidheid tot overleg met de supermarkt om verbeteringen door te voeren, zowel wat betreft de timing van leveringen als mogelijke aanpassingen aan de toegangspoort. De concrete uitkomst van dit overleg zal in de toekomst moeten blijken. Fiets en voetgangers kunnen daarmee uitkijken naar een veiligere doorgang aan de supermarkt.