Ouderen en sociaal zwakkeren bleven niet in de kou staan

Op 1 juni 2020, over deze onderwerpen: Corona

“Onze senioren hebben het in deze quarantaine heel zwaar”, zegt schepen van Sociaal Beleid Els Devlies. “Zeker voor de bewoners van de woonzorgcentra is het een moeilijke tijd: zij moesten al van in het begin van de maatregelen in quarantaine.”

Wie is er als eerste in actie geschoten voor de ouderen?
Els:
“De directies van de woonzorgcentra en het personeel. Zij hebben dit uitstekend aangepakt en hebben onze ouderen met de beste zorgen kunnen omringen. Daardoor zijn we van grote drama’s gespaard gebleven. Waar nodig hebben wij als gemeente ondersteuning gegeven op logistiek vlak om bijvoorbeeld mee een Covid-afdeling in te richten. We overlegden met de artsen en verpleging van de eerstelijnszone over de beste maatregelen en onze diensten hebben advies verleend bij de opmaak van een outbreakplan."

En wat met de ouderen die nog zelfstandig wonen?
Els: “Een van de eerste zaken die opgestart werden is een buurtzorglijn. Iedereen die nood had aan steun, kon daar terecht. Daarnaast hebben we alle senioren ouder dan 75 en ook de alleenstaande 70-plussers gebeld met de vraag of ze bezoek of hulp kregen en regelmatig sociaal contact hadden. Voor de senioren werden er extra diensten ingeschakeld als thuiszorg, huishoudhulp, poetsen, klusdiensten, warme maaltijden … Daarnaast kregen ze ook hulp met praktische zaken. Zo gingen vrijwilligers op stap om hen te helpen met hun mobiele telefoon om te kunnen videochatten met familie en werd er een boodschappendienst opgericht.”

Wat is er gebeurd bij de gemeentelijke voorzieningen voor ouderen?
Els:
“Bij de assistentieflats Hof van Crequi in Terhagen en de seniorenflats in Reet hebben we beperkende maatregelen opgelegd wat bezoek betreft. Wij hebben de maatregelen daar iets strenger toegepast dan we verplicht waren. De drama’s die er helaas geweest waren, en onze bekommernis om het welzijn en de gezondheid van onze senioren, hebben ons die beslissing doen nemen.”