N-VA Rumst roept op tot deelname aan participatieproject kleiputten

Op 3 september 2018

De sanering van de kleiputten in Terhagen is de komende jaren een van de grootste en belangrijkste projecten voor Rumst en de hele Rupelstreek. N-VA Rumst wil dit project van nabij opvolgen om er voor te zorgen dat het eindresultaat iets wordt dat de hele regio ten goede komt. “De partij steunt dan ook volop het participatietraject dat in september concreet start en roept de inwoners op om er actief aan deel te nemen.” stelt Terhagenaar Els Devlies, die op de tweede plaats staat op de N-VA-kieslijst en het dossier van nabij opvolgt.

De sanering van twee stortplaatsen in de vroegere kleiputten is door Ovam opgelegd en moet binnen enkele jaren afgerond worden. De eigenaars van de terreinen, de Provincie Antwerpen en De Vlaamse Waterweg, hebben daarvoor een samenwerking aangegaan met de BAM. Deze laatste zal grond die vrijkomt bij de werken voor de Oosterweelverbinding, via het water naar de kleiputten brengen om de stortplaatsen te bedekken. Om de kostprijs tot een minimum te beperken, is afgesproken dat de BAM hierbij een grotere hoeveelheid grond mag aanbrengen zodat de sanering aan de eigenaars niets zal kosten. Dit betekent dat de BAM grond zal moeten storten in een groter deel van de kleiputten dan strikt noodzakelijk is, waardoor het terrein er merkelijk anders zal gaan uitzien.

Voor de bevolking van Rumst en Boom betekent dit een grote verandering. Op initiatief van N-VA Rumst zijn de eigenaars van de terreinen daarom een participatietraject opgestart om samen met de bevolking te bepalen hoe het terrein er na de aanvulling moet uitzien en welke bestemmingen het moet krijgen.

“N-VA Rumst schaart zich volop achter dit participatietraject om er in partnerschap met de eigenaars voor te zorgen dat de eindbestemming van het terrein iets wordt waar het grootste deel van de inwoners van Rumst en Boom kan achter staan.”, stelt Bruno Koninckx, bestuurslid van N-VA Rumst die het dossier al langer opvolgt. “Uiteraard moet dit gebeuren met respect voor de wettelijke bepalingen die gelden voor het natuurgebied.”

Daarom roepen we ook alle inwoners van Rumst en Boom op om actief deel te nemen aan het participatieproject. Dat kan ten eerste door ideeën rond de nabestemming in te voeren op de projectwebsite, maar ook door deel te nemen aan de workshops die vanaf september zullen plaatsvinden. Meer informatie hierover op www.kleiputtenterhagen.be