Met zilverroutes is wandelen voor iedereen

Op 27 november 2023

Het gemeentebestuur heeft zich ingezet om in elke deelgemeente minstens één wandelroute te creëren die toegankelijk is voor mensen van alle leeftijden. De routes, bekend als zilverroutes, zijn speciaal ontworpen om gemakkelijk en veilig te bewandelen. Ze zijn daarmee niet alleen bedoeld voor 65-plussers, maar voor iedereen die van een ontspannen wandeling wil genieten.

Wat zijn zilverroutes?

Een zilverroute is een wandelroute met een beperkte lengte, zonder obstakels en met voldoende zitbanken onderweg om uit te rusten. Veiligheid en aangenaam wandelen staan daarbij centraal.

Vijf zilverroutes in Rumst

De vijf zilverroutes in Rumst zijn uitgestippeld langs landelijke locaties en sommige passeren ook door de dorpscentra. Bij sommige routes zijn er kortere of net langere wandellussen mogelijk.

• Rupelroute: via de dijk en het park naar het dorpscentrum van Rumst (3,5 km)
  • Hof van Crequi-route: door het centrum van Terhagen en bij uitbreiding langs de dijk (0,8 km - 2 km - 2,3 km)
  • Centrum Reet-route: door het centrum van Reet met drie uitbreidingslussen langs het Koningin Astrid-park, de Molenbeekse plassen en een landelijk stukje Reet (0,8 km - 1,8 km - 2,5 km - 4 km)
  • Den boer op-route: langs een landelijk deel van Reet (3,1 km)
  • Predikherenveldenroute: door de wijk Predikherenvelden (2,6 km - 2,7 km)

In het voorjaar van 2024 wordt aan het begin van iedere route een startbord geplaatst, met een routebeschrijving en een QR-code.

Een papieren versie van de routes kan je verkrijgen in het gemeentehuis, in de bib van Reet en Rumst of in het lokaal dienstencentrum Hof van Crequi.