Vrachtwagenfilter Reet-centrum biedt geen oplossing voor lokale landbouwers

Op 31 augustus 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Fractievoorzitter Kenneth Heylen (N-VA) vraagt aan het schepencollege van de gemeente Rumst om een meer werkbare oplossing voor de lokale landbouwers te voorzien bij de invoering van de vrachtwagenfilter in het dorpscentrum van deelgemeente Reet.

Op 19 juni 2023 keurde het schepencollege van de gemeente Rumst een nieuwe vrachtwagenfilter goed om zwaar verkeer te vermijden in dorpskern van deelgemeente Reet, maar met een oplossing voor landbouwactiviteiten, zo luidde het toen.

Op de gemeenteraad van 31 augustus 2023 richtte fractievoorzitter Kenneth Heylen (N-VA) zich tot partijgenoot en burgemeester Jurgen Callaerts (N-VA) met de vraag om de beslissing bij te sturen. Heylen, die ook nationaal ondervoorzitter is van KLJ, werd naar eigen zeggen door zowat alle jonge boeren en loonwerkers in de gemeente aangesproken over de negatieve gevolgen voor hun activiteiten.

“Voor het bereiken van sommige gronden moet er tot 10 kilometer omgereden worden, wat er toe leidt dat er langer gewerkt moet worden en er meer voertuigen ingezet moeten worden om alles in dezelfde tijdspanne gedaan te krijgen. Hier hangt dan ook uiteraard een groter prijskaartje aan vast.”, klonk het. “Ik pleit ervoor om opnieuw een algemene uitzondering te voorzien voor landbouwvoertuigen, zeker in Reet. Ik heb begrepen dat dit niet zou kunnen, maar in de naburige politiezones vormt dit blijkbaar geen probleem.”

Burgemeester Callaerts heeft oren naar dit voorstel maar lichtte toe dat de complexe camerawetgeving en de verkeerscode problemen opleveren bij de handhaving door de politie. De signalen zijn evenwel duidelijk en de discussies met de korpschef werden intussen terug opgestart.”

Callaerts heeft binnenkort ook een gesprek met de Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx “want dat zo’n uitzondering in Rumst niet kan maar in pakweg Aartselaar of Kontich geen probleem vormt, krijg ik effectief niet uitgelegd. Ik wil dit oplossen.”