Gemeente en buurtcinema Roxy Palace slaan de handen in elkaar

Op 21 december 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Toerisme

Na een eerdere succesvolle samenwerking tussen de gemeente Rumst en buurtcinema Roxy Palace zijn er plannen om het filmplezier voor inwoners en bezoekers te vergroten. De samenwerking begon met de openstelling van de bioscoop tijdens Open Monumentendag en later via uitverkochte filmvoorstellingen. Na het succes van die initiatieven hebben beide partijen besloten om hun samenwerking te verlengen. De gemeenteraad heeft de samenwerkingsovereenkomst eind december officieel goedgekeurd voor de seizoenen 2023-2024 en 2024-2025.

Roxy Palace richt zich op drie belangrijke pijlers: de filmzaal, een bar en een ontmoetingsplaats voor exposities en evenementen. De buurtcinema streeft er bovendien naar om open, gastvrij en toegankelijk te zijn voor een breed publiek en wil daartoe een gevarieerd aanbod van kwaliteitsfilms aanbieden met onder meer Belgische, Europese en internationale films van hoge kwaliteit, aangevuld met echte filmklassiekers.

Het project markeert het begin van een uitdagend traject voor eigenaars Eric Scheers en Carola Iliegems, die werken aan de renovatie van de infrastructuur van het gebouw met behoud van de unieke karakteristieken. De gevel, bar en foyer zijn reeds volledig gerenoveerd, terwijl in de filmzaal de authentieke elementen, inclusief de stoelen, behouden blijven. Daarmee wordt een deel van de geschiedenis van het Rumstse erfgoed behouden en opnieuw tot leven gebracht. Het bewaren van ons onroerend erfgoed voor de komende generaties blijft vooropstaan in onze toekomstplannen voor de gemeente.