Heraanleg centrum Reet krijgt vorm

Op 20 oktober 2016

Op een raadscommissie over de heraanleg van het Koningin Astridplein en de Eikenstraat werd geluisterd naar de opmerkingen van de handelaars.

Het gemeentebestuur wil met de heraanleg van het Koningin Astridplein en de Eikenstraat in de eerste plaats een verkeersveiliger omgeving creëren voor zwakke weggebruikers in het Reetse dorpscentrum. Zo zullen de kruispunten verhoogd worden, waardoor automobilisten automatisch hun snelheid moeten matigen.

Op de commissievergadering werden ook de vragen en opmerkingen van bewoners voorgelegd. Zij stelden voor de voetpaden te verbreden en een afgescheiden fietspad aan te leggen. Maar omdat voor de bussen van De Lijn een bepaalde breedte van de rijweg in de Eikenstraat nodig is, ziet het bestuur weinig mogelijkheden om aan die vragen tegemoet te komen.

Een aantal handelaars die een verzoekschrift ingediend hadden werden ook gehoord. Voor hen wordt er in elk geval een aantal kortparkeerplaatsen in de Eikenstraat ingetekend. Deze plaatsen worden in blokken gegroepeerd zodat het verkeer er kan kruisen en fietsers een uitwijkmogelijkheid hebben.

Rumstsestraat moet wachten

Oorspronkelijk kwam ook het stukje Rumstsestraat voor de kerk in aanmerking voor heraanleg. Maar enkele handelaars waren daar fel tegen, waardoor die plannen uit het ontwerp werd gehaald. De Rumstsestraat zal heropgenomen worden in een volgend dossier over de heraanleg van het kerkplein en de parkeerplaatsen naast de kerk.

Het huidige dossier wordt in het voorjaar van 2017 afgerond. Het is de bedoeling om na het bouwverlof 2017 in verschillende fases met de werken te starten. Voor het bouwverlof 2018 moeten de werken voltooid zijn. (jw)