Gemeenteschool Eikenlaar breidt uit met twee kleuterklassen

Op 11 december 2019

Gemeentebestuur verlaat piste turnzaal en kiest voor uitbouw zolder

De kleuterschool van gemeentelijke basisschool Eikenlaar breidt uit. De vraag naar bijkomende ruimte voor het stijgend aantal leerlingen resulteerde in een grondig onderzoek. In het huidige gebouw worden twee extra klaslokalen ingericht. De eerder gekozen piste om de turnzaal om te vormen wordt verlaten.

In een eerste beleidsvoorstel werd overwogen om de turnzaal tijdelijk om te vormen tot klassen. Deze piste werd de afgelopen weken verder onderzocht, afgetoetst en uiteindelijk verlaten. Het huidig gebruik van de turnzaal blijft behouden. Daarentegen zullen er extra klassen ingericht worden op de zolder van het hoofdgebouw. De benodigde twee nieuwe kleuterklassen komen op het gelijkvloers. Dit wil zeggen dat er een herschikking is van klassen in het gebouw. De kleuterklassen komen niet op de zolderverdieping omdat het praktischer en veiliger is dat de kleuterklassen zich op het gelijkvloers bevinden. Op deze manier kan er op termijn beschikt worden over vier kwaliteitsvolle, nieuwe ingerichte kleuterklaslokalen op wandelafstand van elkaar, waarvan twee in multifunctioneel gebruik met de buitenschoolse kinderopvang. De huidige kleuterklaslokalen in de Hoogvelden worden immers verdergezet.

Extra subsidies

De werken aan de zolder die met de herinrichting gepaard gaan omvatten stabiliteitswerken en zijn groot in omvang. Qua financiering kon het gemeentebestuur de afgelopen dagen nog een extra subsidie bij Vlaanderen losweken, hetgeen de operatie financieel neutraal maakt. De nieuwe lokalen op de zolderverdieping kunnen ten vroegste in april 2021 in gebruik genomen worden. Daarom zal er volgend jaar een overgangsjaar zijn. Gelukkig kan er in de school gerekend worden op een enthousiast team van leerkrachten dat een extra inspanning zal leveren om deze periode te overbruggen.

Ter Doelhagen

Bij dit project wordt gemeenteschool Ter Doelhagen niet uit het oog verloren. Het lokaal bestuur richt haar aandacht de komende jaren in het bijzonder op de grondige renovatiewerken aan de gemeenteschool in Rumst en Terhagen, en het bijhorende subsidiedossier. Hieraan voorafgaand investeert het lokaal bestuur de komende jaren in het vernieuwen van de verwarming in Ter Doelhagen Rumst. Daarenboven worden de platte daken voorzien van isolatie. In het kader van de verhuis van BKO Toverbos van het Dorpshuis naar het gebouw van Ter Doelhagen in Terhagen krijgt de ganse kleuterschool een zeer grondige opknapbeurt met aanpassing van het sanitair, vernieuwing van het plafond en de vloeren, relighting van de klassen enz. Dit zodat de kinderen, leerkrachten en begeleiders in een optimale leer-, les- en opvangomgeving kunnen vertoeven.