Gemeentebestuur zet volop in op dienstverlening voor oudere en kwetsbare inwoners

Op 1 december 2019

Het gemeentebestuur wil van Rumst een leeftijdsvriendelijke, zorgzame, sociale, verbindende en gezonde leefomgeving maken. Concreet betekent dat onder meer dat het Sociaal Huis en het dienstencentrum een prominentere rol zullen spelen. Op die manier wil de gemeente hulpverlening toegankelijker maken. Kwetsbare groepen zoals senioren, jonge gezinnen en kansarmen krijgen meer begeleiding, zodat ze de weg vinden naar geschikte ondersteuning. Schepen Els Devlies licht het seniorenbeleid toe.

“In onze gemeente bestaat zo’n 20 procent van de bevolking uit 65-plussers. Ik beschouw het als mijn taak om hen te ondersteunen en te betrekken bij het maatschappelijk leven”, zegt schepen van Sociale Zaken Els Devlies. De gemeente wil dat hulpbehoevende senioren langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Daarom zal ze het aanbod van aangepaste en betaalbare vervoersmiddelen via Rolkar Rivierenland en de Minder Mobielen Centrale Rupelstreek nog verder uitbreiden. Ook gaat de gemeente inspelen op de specifieke moeilijkheden die dementie met zich meebrengt voor patiënten en hun omgeving.

Behoeften in kaart brengen

Om het beleid beter af te stemmen op de noden van de senioren, organiseert de gemeente binnenkort een bevraging. Daarin zal gepeild worden naar de behoeften van de ouderen op het vlak van mobiliteit, vrije tijd, eenzaamheid, mantelzorg, enzovoort. Het onderzoek moet bovendien uitwijzen welke woonvormen de oudere bevolking verkiest om zo lang mogelijk binnen de lokale gemeenschap te blijven wonen. “Het gemeentebestuur stelt daarvoor een eigen aanbod van ouderenwoningen ter beschikking in combinatie met private initiatieven”, legt Els Devlies uit.

Seniorenraad

Naast de vraag naar bijkomende hulpverlening kijkt schepen Devlies ook naar de groter wordende groep van actieve senioren. Om hen bij het beleid te kunnen betrekken, werd onlangs de seniorenraad opgericht. Dankzij die raad hebben de oudere inwoners meer inspraak en kunnen ze ook zelf voorstellen indienen. Wie interesse heeft, kan trouwens nog steeds aansluiten bij deze enthousiaste groep.