Terhagen werkt aan imago

Op 8 april 2011

Het woonproject Waterkant, op de terreinen van de vroegere steenbakkerij Heylen vlakbij de Rupel, is het grootste bouwproject in de Rumstse deelgemeente Terhagen sinds 1980. De vroegere steenbakkerij verdween onder de sloophamer. En het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Terhagen Centrum-Zuid, gaf het 23.000 vierkante meter grote terrein een nieuwe bestemming als woonzone. Bouwaannemer en projectontwikkelaar Vanhaerents begon er in 2008 met het bouwen van het appartementsgebouw Dijle. Er werden ook vijftien eengezinswoningen gebouwd.

Het woonproject, omgeven door groen en water, werd door het gemeentebestuur en de omwonenden ingewandeld. Burgemeester Eddy Huyghe (CD&V/N-VA) onthulde ook een stoepsteen. 'In 1990, ik was toen nog maar net schepen, uitte ik de ambitie om van Terhagen het mooiste dorp langs de Rupel te maken. Het Hof van Crequi, het nieuwe gemeentelijk technisch centrum en het woonproject Waterkant, hebben Terhagen al grondig veranderd. Ook de aan te leggen Parkstraat en Piet Van Akenstraat zullen, samen met de vernieuwde Schransstraat, Terhagen nog mooier maken', zei de burgemeester.

Vlakbij, aan de Tuinwijklaan en de Europalaan, werden vorig jaar al 60 parkeerplaatsen aangelegd. De schoorsteen van de steenfabriek Heylen bleef, op het woondomein Waterkant, bewaard als baken en herinnering aan het steenbakkersverleden.  (lkw)