Rumst wil 70 per uur in Pierstraat liefst behouden

Op 10 mei 2011

"Verkeersveiligheid is voor iedereen een prioriteit", zegt Sophie De Wit. "De huidige snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur ligt veel te hoog voor de inrichting van deze straat. Buurtbewoners melden ons dat er bovendien geregeld veel hogere snelheden worden gehaald. Zolang de expresweg niet is doorgetrokken, dient de Pierstraat namelijk als verbindingsweg tussen E19 en A12."

De Wit somt nog andere redenen op om de maximumsnelheid te verlagen. "De Pierstraat ligt tussen twee drukke woonwijken. Dagelijks steken heel wat scholieren de straat over, terwijl automobilisten de Pierstraat als een halve snelweg beschouwen. Ook in het weekend passeert hier veel jeugd naar bijvoorbeeld de jeugdvereniging. Het denderende verkeer zorgt verder ook voor schade aan de huizen. In de Reetsesteenweg en de Pierstraat aan de westkant van de A12 mag je toch ook maar 50 rijden?"

Het leek wel of alle gemeenteraadsleden overdonderd waren van zoveel argumenten. Toch werd niet positief gereageerd op het voorstel. Vooral burgemeester Marc van den Abeelen reageerde pessimistisch. "Als de baan volledig op ons grondgebied lag, was die beperking al ingevoerd. Maar ik koester weinig hoop dat Rumst, want het gaat om een grensweg, meewil. We stelden reeds eerder de vraag om hier een tonnagebeperking in te voeren, maar ondanks eerdere positieve reacties kregen we uiteindelijk een 'njet'."

Beslist werd de vraag toch aan het schepencollege van Rumst te versturen. jw