Herstellingswerken aan toren Sint-Jozefkerk gestart

Op 15 juni 2011

Het dak en de toren van de Sint-Jozefkerk aan de Kardinaal Cardijnstraat in de Rumstse deelgemeente Terhagen, die omstreeks 1880 werd gebouwd, zijn dringend aan herstelling toe. Enkele jaren geleden moest het torenkruis al verwijderd worden omdat het overhelde. Dakleien lagen los en het dak lekte ook. In 2007 viel een losgekomen steen uit een zijtoren naar beneden. Regen en westenwind deden de zuidwestelijke zijgevel eroderen. Om veiligheidsredenen werden daarom enkele parkeerplaatsen en het voetpad bij de kerk met nadarhekken afgezet.

'Nu de kerktoren in de stellingen staat, starten de herstellingswerken aan het dak, de toren en de dakgoten. Ook de ornamenten van de toren worden hersteld. Na de restauratie zullen het kruis en de haan werden op de toren geplaatst worden. De kerk, die het dorpsgezicht van Terhagen bepaalt, zal na de herstellingswerken weer mooier ogen. Het zal dan bij de kerk ook weer veiliger zijn', legt schepen Geert Van der Auwera (CD&V/N-VA), uit.

De werken zullen ongeveer tien maanden duren. Tijdens de werken blijven de parkeerplaatsen bij de kerk afgesloten. De toegang tot de kerk, naar het kerkhof en het parochiaal centrum blijft, voor voetgangers en fietsers, open.

De kosten van de herstellingswerken worden geraamd om ongeveer 210.000 euro, waarvan 62.260 euro gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid. Het resterende bedrag wordt als uitgave ingeschreven op de begroting van de kerkfabriek.  (KLN)